در حال بارگذاری ...
چهارشنبه 3 بهمن 1403
nus.ac.ir

مصاحبه با دکتر اسمعیل کمالی راد
استاد سرآمد آموزش های حضوری دانشگاه فنی و حرفه ای

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر،  دانشگاه فنی و حرفه ­ای، با توجه به شیوع ویروس کرونا و آموزش­ های مجازی و حضوری و به پاس اقدامات اساتید در عرصه آموزش­ های الکترونیکی و حضوری،  فرصت را مغتنم شمرده و با انتخاب سرآمدان آموزشی در کل کشور، از تلاش­های ارزنده اساتید برگزیده، در کسوت "استاد سرآمد آموزش­های الکترونیکی و مجازی" تقدیر نمود. لذا، به مناسبت گرامیداشت دهه سرآمد آموزشی، روابط عمومی دانشگاه، مصاحبه­ ای با استاد گرانسنگ دکتر اسمعیل کمالی راد، استاد سرآمد در بخش حضوری دانشکده فنی و حرفه ای دختران بوشهر در سطح دانشگاه فنی و حرفه­ ای انجام داد.

با عرض تبریک صمیمانه به مناسبت این انتخاب شایسته، لطفاً خود را معرفی نمایید:

اسمعیل کمالی راد هستم مدرس و هیئت علمی در مجموعه آموزش عالی.

احساس جنابعالی از کسب عنوان استاد نمونه کشور چیست و به نظر جنابعالی برای استاد نمونه شدن و ماندن چه باید کرد؟

کسب عنوان استاد سرآمدی، نمونه کارکرد آن هم فردی و هم گروهی و هم سازمانی. کارکرد فردی ایجاد انگیزه و شوق بیشتر در فرد که در حال و آینده متناسب با جایگاهی که کسب کرده است بیشتر تلاش نماید تا این عنوان را بیشتر برازنده خود نماید و کارکرد گروهی ایجاد حرکت و شوق در گروه جهت دستیابی در رسیدن به جایگاه و این عنوان است که دیگر اعضاء گروه و تیم هم شوق بهتر شدن و بهتر ماندن در آنها ایجاد شود و کارکرد سازمانی آن هم قطعا ایجاد افتخار سازمانی و پویایی و تحرک سازمانی است که بذر نو شدن و نو بودن و سرآمد بودن را می پاشد.

افتخارات کسب شده در حوزه آموزشی را لطفا اشاره فرمائید؟

تا کنون افتخارات و عناوین متعددی را در این زمینه داشته ام و در بخشی از سنوات خدمتم که بعنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان فعلی بودم بعنوان مدیر نمونه کشوری انتخاب شدم، در این دانشگاه  همچنین سال پیش بعنوان استاد نمونه کشوری انتخاب شدم، یکبار هم بعنوان معاون نمونه استانی و یکبار هم در دانشکده فنی و حرفه ای دختران بوشهر به عنوان مدرس نمونه استانی انتخاب شده ام. ضمنا عناوین پژوهشگر برتر استانی و ... از افتخارات اینجانب بوده است.

نقش دانشگاه فنی و حرفه ای در حوزه آموزش عالی چطور می بینید؟

قطعا چون این دانشگاه در نقش دانشگاه نسل سوم و کارآفرین مشغول نقش آفرینی است در حوزه آموزش عالی اندیشه آموزش و انتقال مفاهیم حرفه ای و کارآفرین نقش وافر و با اهمیتی دارد. البته این منوط به این است در دیدگاه مدیران های مجموعه و خطی مش سازان و خطی مش گزاران آموزش عالی تغییر دستگاه خط تغییر نگاه به این دانشگاه عوض شود. این دانشگاه که بعنوان یکی از دانشگاه های بزرگ کشور که تکنسین آچار به دست تربیت می دهد می تواند در زمینه کارآفرینی و کسب و کار نقش بسیار سازنده و با اهمیت و کارگشائی را بیافریند.

به عنوان یک فرد صاحب نظر در زمینه آموزشی چه افقی برای آینده دانشگاه فنی حرفه ای در کشور ترسیم می‌کنید؟

در دوران کرونا شرایط جو حاکم بر آموزش تحت تاثیر این ویروس شرایط مطلوب و استانداردی را ندارد، زیرا آموزش های فنی و حرفه ای فلسفه وجودی این دانشگاه است بصورت مجازی بطور کامل قابل پیاده کردن و اجرا نیست و افق آینده یعنی پساکرونا و افق های بعدی این دانشگاه با روحیه امیدداری و امید داشتن ان شاء ا... آینده مطلوب خواهد بود و با نقش آفرینی مطلوب مدیران و امکانات و شرایط ایجاد شده محیطی برای افق نامطلوب به جای نمی گذارد. بنابراین افق آموزش های فنی و حرفه ای افق مطلوبی است و نیاز به این نوع آموزش ها با توجه به شرایط محیطی که در آن قرار داریم را مطلوب می دانیم.

ضمن سپاس فراوان به جهت حضور جناب­عالی در این مصاحبه، منتظر شنیدن صحبت پایانی شما هستیم!

ممنون وسپاسگزارم که مجموعه دانشگاه فنی و حرفه ای فعالیت های آموزشی اینجانب را در بخش آموزش های حضوری و مجازی قابل تحسین است و اینجانب را بعنوان استاد نمونه کشوری(سرآمد حضوری) معرفی نمود.