برگزاری ورکشاپ از ایده تا طراحی توسط انجمن علمی معماری آموزشکده ملی مهارت دختران بوشهر
ورکشاپ "از ایده تا طراحی" توسط انجمن علمی رشته معماری آموزشکده ملی مهارت دختران بوشهر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه ملی مهارت استان بوشهر به نقل از انجمن علمی معماری آموزشکده ملی مهارت دختران بوشهر؛ ورکشاپ "از ایده تا طراحی" توسط انجمن علمی رشته معماری آموزشکده ملی مهارت دختران بوشهر و با مشارکت مهندس میترا نریمانی سرپرست و مشاور انجمن رشته معماری، کیانا رنجبر، زهرا قضایی، زهرا شمسی و فاطمه سعادتمند دانشجویان رشته معماری مقطع کاردانی و فاطمه زنگویی، فروزان گلزاری و مهشید متولی دانشجویان رشته معماری مقطع کارشناسی آموزشکده ملی مهارت دختران بوشهر برگزار شد.
مهندس میترا نریمانی سرپرست و مشاور انجمن علمی معماری آموزشکده ملی مهارت دختران بوشهر با اشاره به اینکه در دنیای معماری، فرآیند تبدیل ایده به طراحی یکی از مهمترین و چالش برانگیزترین مراحل است، اظهار داشت: ورکشاپ "از ایده تا طراحی" با هدف آشنایی شرکتکنندگان با مفهوم کانسپت و روشهای ایدهپردازی خلاقانه برگزار شد.
وی افزود: این ورکشاپ به بررسی انواع کانسپتها و اهمیت آنها در فرآیند طراحی معماری پرداخت و به شرکتکنندگان ابزارهای لازم برای پرورش خلاقیت و تفکر را معرفی کرد.
نریمانی خاطرنشان کرد: این ورکشاپ به شرکتکنندگان این امکان را داد که با ابزارها و روشهای مختلف طراحی آشنا شوند و تواناییهای خود را در زمینه ایدهپردازی و خلاقیت تقویت کنند. امید است که این تجربیات به آنها در مسیر حرفهای خود کمک کند و الهامبخش طراحیهای نوآورانه باشد.
این ورکشاپ شامل چندین بخش کلیدی بود که به تفصیل در زیر توضیح داده شده است:
۱. توضیح مفهوم کانسپت
در ابتدای ورکشاپ، مفهوم کانسپت به عنوان هسته اصلی هر پروژه معماری معرفی شد. ما به بررسی این پرداختیم که کانسپت چگونه میتواند به عنوان یک راهنمای کلیدی در فرآیند طراحی عمل کند و نقش آن در شکلگیری ایدههای خلاقانه و نوآورانه را مورد بحث قرار دادیم.
۲. انواع کانسپتها
در ادامه، انواع مختلف کانسپتها بررسی شد. ما به تفکیک کانسپتهای ظاهری، عملکردی و کاربردی پرداختیم و هر یک را با مثال توضیح دادیم.
۳. تکنیکهای خلاقیت و ایدهپردازی
پس از آشنایی با انواع کانسپتها، نوبت به معرفی تکنیکهای خلاقیت و ایدهپردازی رسید. ما به بررسی روشهایی مانند بارش فکری، تعریف موضوع، مستند سازی و ... پرداختیم. این تکنیکها به شرکتکنندگان کمک کرد تا بتوانند ایدههای خود را به صورت مؤثرتر و خلاقانهتر بیان کنند.
۴. منابع الهام و مفاهیم انتزاعی در معماری
در بخش بعدی، درباره منابع الهام در طراحی معماری و چگونگی استفاده از مفاهیم انتزاعی صحبت کردیم. ما به بررسی نحوه الهامگیری از طبیعت، تاریخ و فرهنگ، مفاهیم انتزاعی و روانشناختی پرداخته و تأثیر این منابع بر شکلگیری طراحیها را مورد بررسی قرار دادیم.
۵. معرفی نمونههای موردی از معماران
بعد از معرفی منابع الهام، چند نمونه موردی از معماران برجسته و پروژههای موفق آنها معرفی شد. ما به تحلیل آثار معمارانی مانند سانتیاگو کالاتراوا، ژان نوول، لوکوربوزیه و ... پرداختیم و نحوه استفاده آنها از کانسپتها و تکنیکهای خلاقیت را بررسی کردیم. این بخش به عنوان منبع الهام برای شرکتکنندگان عمل کرد و آنها را تشویق کرد تا از تجربیات دیگران بهرهبرداری کنند. ۶.فعالیت عملی
در پایان با برگزاری فعالیتهای عملی، شرکتکنندگان تشویق شدند تا با استفاده از مفاهیم آموخته شده، حجمهایی را طراحی کنند که نمایانگر تفکر خلاق آنها باشد. این بخش عملی فرصتی فراهم کرد تا شرکتکنندگان تواناییهای خود را در تجسم ایدهها و تبدیل آنها به طرحهای سهبعدی به نمایش بگذارند.